Emailmarketing alle cijfers die je moet weten

Alle cijfers en dat die je moet weten over e-mailmarketing

  • In 2018 werden gemiddeld 293,6 miljard e-mails per dag verzonden en ontvangen.
  • 89% van de marketeers gebruikt e-mail als het primaire kanaal voor het genereren van leads.
  • 86% van de professionals geven prioriteit aan e-mailverbinding.
  • In 2019 was het gemiddelde open tarief 22,15%.
  • De gemiddelde klikfrequentie was 3,43%.
  • Ondertussen was de gemiddelde click-to-open-ratio 15,49%.
  • Het gemiddelde afmeldingspercentage voor 2019 was 0,2%.
  • Het gemiddelde spampercentage in 2019 was 0,02%.
  • In Europa, Noord-Amerika en APAC is e-mailmarketing de meest gebruikte technologie voor klantbetrokkenheid – 77,6% (vergeleken met 62% geproduceerd door content management en 61% getoond door sociale media).
  • 47% van de marketeers beoordeelt e-mailmarketing als het meest effectieve marketingkanaal (39% voor sociale media, 33% voor SEO en 33% voor contentmarketing).
  • 93% van B2B-marketeers gebruiken e-mailkanalen voor het verspreiden van inhoud.
  • 72% van de klanten geeft de voorkeur aan e-mail als hun belangrijkste kanaal voor zakelijke communicatie.
  • 52% van de respondenten zei dat e-mail hun belangrijkste communicatie-instrument is.

Het belang van e-mailmarketing in 2020

Dus waarom is e-mailmarketing zo populair? Omdat het een ongelooflijke ROI heeft, kan worden gebruikt voor meerdere doeleinden en het converteert! De onderstaande statistieken bewijzen het:

  • 21% van de verzonden e-mails wordt binnen het eerste uur na levering geopend.
  • E-mailmarketing heeft een ROI van 4400% ($ 44 voor elke uitgegeven $ 1).
  • 59% van B2B-marketeers geeft de voorkeur aan e-mail voor het genereren van leads.
  • E-mail is 40% beter in converteren (in vergelijking met Facebook en Twitter).
  • 40% van de B2B-marketeers beweert dat e-mailnieuwsbrieven de belangrijkste tactiek zijn in hun contentmarketingstrategie.
  • 37% van de respondenten noemt e-mail als het meest effectieve kanaal voor klantloyaliteit en klantbehoud, terwijl websites door 13% werden genoemd en sociale media met slechts 11%.
  • Marketing- en advertentie-e-mails beïnvloeden de koopbeslissing van 50,7% van de klanten.
  • E-mailmarketing wordt meestal gebruikt voor leadgeneratie (85%), verkoop (84%), lead nurturing (78%) en klantbehoud (74%).

Bron: Content Marketing Institute

E-mailfrequentie en timing

Als het gaat om het converteren, moet men weten wat de beste tijd is om e-mail te verzenden. En e-mailmarketingstatistieken hebben iets te zeggen over de perfecte e-mailfrequentie en verzendtijd.

  • 61% van de abonnees / klanten zou graag elke week promotionele e-mails ontvangen, 38% – vaker.
  • Marketeers nemen contact op met hun klanten (per maand): 2-3 keer (32%), 4-6 keer (19%), een keer (17%), 6+ keer (16%).
  • 28% van de abonnees geeft aan dat ze twee keer of zelfs driemaal per week promo-aanbiedingen willen zien.
  • 18% van de e-mails wordt op donderdag verzonden, 17% op dinsdag en 16% op woensdag.
  • De slechtste open en doorklikpercentages zijn in het weekend.
  • 11AM is de beste tijd voor het verzenden van e-mails, 12AM toont de hoogste CTR.
  • Verkeerspiek is in de herfst en winter (vooral op Black Friday, Cyber Monday en 23 december).
  • 50% van de marketeers beweert dat er geen perfect moment is om e-mailcampagnes te verzenden, omdat elke persoon en elk bedrijf uniek is.
  • De beste dagen voor e-mails zijn dinsdag en donderdag.

Automatisering van e-mailverzending

Als je in 2019 geen e-mailmarketingautomatisering hebt gebruikt, doe jezelf dan een plezier en luister naar deze e-mailmarketingstatistieken in 2020. Waarom? Omdat het u tijd, geld bespaart en nogmaals meer omzet.

Gemiddeld maakt 51% van de bedrijven momenteel gebruik van automatisering.

64% van de B2B-respondenten zegt dat ze technieken voor e-mailautomatisering gebruiken.

De grootste voordelen van marketingautomatisering zijn:

  • tijdwinst (30%)
  • leadgeneratie (22%)
  • hogere omzet (17%)
  • klantbehoud (11%)
  • monitoring van marketingcampagnes (8%)
  • verkorting van de verkoopcyclus (2%)

47% van de marketeers is ervan overtuigd dat automatisering de prijs waard is.

68,5% van de respondenten denkt dat automatisering de targeting van berichten heeft verbeterd.

30% gelooft dat e-mailautomatisering tijd bespaart, leads helpt genereren (22%) en de omzet verhoogt (17%).

Geactiveerde e-mails resulteren in 8 keer meer openingen en hogere inkomsten dan gewone bulk-e-mails.

De gemiddelde afmeld- en spampercentages van getriggerde e-mails zijn respectievelijk 0,58% en 0,06%.

De beste tactieken voor automatisering zijn het in kaart brengen van de klantervaring (53%) en het gebruik van gepersonaliseerde berichten (51%).

Automatiseringstools worden gebruikt voor het verzenden van alle soorten e-mails:

  • welkomst-e-mails (47%)
  • promotionele verkoop-e-mails (46%)
  • transactionele e-mails (28%)
  • uitnodigingen en herinneringen (27%)
  • blogupdates (26%)
  • upselling e-mails (23%)
  • event-triggered e-mails op basis van klantlevenscyclus (15%), etc.

Gemiddeld open percentage van getriggerde e-mailcampagnes is 46%, CTR – 11% en click-to-open-percentage – 24%.

Segmentatie en personalisatie van e-maillijsten waren de meest effectieve e-mailstrategieën

Gesegmenteerde e-mailcampagnes tonen een 50% hogere CTR dan niet-getargete campagnes.

De top 3 redenen om personalisatie in e-mailmarketing te gebruiken, zijn verbeterde open rate (82%), hogere CTR (75%), eenen betere klanttevredenheid (58%).

Top 3 e-mailmarketingtactieken zijn: lijstsegmentatie (51%), personalisatie (50%) en getriggerde e-mails (45%).

Tijdens een SuperOffice e-mailmarketingexperiment behaalde een gesegmenteerde e-mailcampagne een open percentage van 94% en een CTR van 38%, versus een open percentage van 42% en een CTR van 4,5% in een niet-gesegmenteerde e-mailcampagne.

Marketeers die gesegmenteerde campagnes verzenden, merken een omzetstijging van 760%.

88% van de gebruikers is het ermee eens dat ze eerder op een e-mail zullen reageren als het erop lijkt dat deze speciaal voor hen is gemaakt.

62% van de e-mails wordt geopend dankzij een gepersonaliseerde onderwerpregel.

Door de ontvanger met zijn naam aan te spreken, kunt u de open tarieven en CTR verhogen tot 35%.

10% van de respondenten ergert zich aan te weinig of geen personalisatie.

Volgens de respondenten zijn de meest frustrerende dingen over personalisatie: items aanbevelen die niet overeenkomen met hun interesses (34%), verlopen aanbiedingen (24%), spelfouten van namen (15%), ongepast seizoen- of locatieaanbod (14%) , reeds gekochte promoties (13%).

Slechts 4% van de marketeers gebruikt zeer gepersonaliseerde targeting, 13% gebruikt segmentatie voor verschillende doelgroepen, 31% beweert dat ze basissegmentatie gebruiken (2-5 criteria) en 53% richt zich helemaal niet.

58% van de omzet wordt gegenereerd dankzij gesegmenteerde en gepersonaliseerde e-mails.

62% van de marketeers zegt dat personalisatie de meest effectieve techniek is.

Gesegmenteerde e-mailcampagnes open tarieven stegen met 39%; omzet, leverbaarheid en verkoopleads namen allemaal toe met 24%, transacties – 18%.

Onderwerpregel, e-mail body en sign-offs

Het schrijven van een perfecte e-mail, onderwerpregel en afmelding is wat bepaalt of de ontvanger converteert. Gebruik deze kritieke e-mailstatistieken om uw perfecte formule te vinden.

  • 47% van de mensen opent de e-mails op basis van de onderwerpregel en 69% van de klanten kan e-mails als spam melden op basis van alleen de onderwerpregel.
  • In één onderzoek waren e-mails zonder onderwerpregels zo intrigerend dat ze een 8% hogere open rate opleverden.
  • Welkomst-e-mails leveren 320% meer inkomsten per e-mail op dan andere promo-e-mails.

Open koers door het aantal woorden in de onderwerpregel:

  • 6-10 woorden (21%),
  • 0-5 woorden (16%)
  • 11-15 woorden (14%)
  • 16-20 woorden (12%)

E-mails met “fw:” in de onderwerpregel zullen 17% minder waarschijnlijk worden geopend.

E-mails met personalisatie in de onderwerpregel hebben een 22% grotere kans om te worden geopend.

De e-mailonderwerpregel bevat meestal:

  • de naam van de klant (46,21%)
  • de productnaam / details (44,01%)
  • de bedrijfsnaam (42,88%).

Tegelijkertijd vertonen deze drie variabelen in de e-mailonderwerpregel de hoogste conversieratio (respectievelijk 3,71%, 3,18% en 3,58%).

E-mails met actieve kortingscodes hebben een 8 keer hogere kans om een verkoop te doen dan die zonder kortingen.

Een gemiddelde marketing-e-mail bestaat uit 434,48 woorden en het duurt 3,3 minuten om te lezen.

De meeste (19% van de abonnees) reageren op de berichten van 200-250 woorden, 17% op berichten van minder dan 50 woorden, 15% – tot 150-200 woorden lange e-mail.

iPhone snijdt de onderwerpregels af met meer dan 32 tekens.

52% van de managers voegt handtekeningen toe aan hun e-mails.

E-mails met handtekeningen met een foto ontvangen 32% meer antwoorden dan e-mails zonder.

7 regels is de perfecte grootte voor een e-mailhandtekening (75% van de afzenders bevat contactgegevens, 60% voegt een telefoonnummer toe, minder Twitter (7%), Facebook (3%) of LinkedIn (2%).

17% van de volwassenen gebruikt een formele stijl voor e-mailcommunicatie, 33% geeft de voorkeur aan informele stijl, 49% zegt dat het afhangt.

De populairste sign-offs zijn:

  • Bedankt (62%),
  • naam of initialen (46%)
  • Met vriendelijke groet (44%)
  • Liefde (28%)
  • – Met vriendelijke groet (22%)
  • * respondenten mochten meerdere antwoorden kiezen.
  • ‘Bedankt’ is de minst irritante afmelding (slechts 3% vindt het niet leuk), terwijl 21% niet van ‘Peace’ houdt.
  • 40% van de mensen die gevraagd hebben, zouden graag zien dat de e-mails die ze ontvangen informatiefer zijn dan promotionele.

Visuele inhoud in e-mailcampagnes

E-mails hoeven niet alleen tekst te zijn. Verfraai uw campagne door extra visuele inhoud te gebruiken. 45% van de ontvangers zegt immers dat ze “van merken houden die zichzelf niet al te serieus nemen”, dus wees niet bang om uit de oude normen te breken. Bekijk deze e-mailmarketingstatistieken en overweeg het gebruik van emoji’s, video’s en foto’s in uw volgende e-mailcampagne.

Emojis in e-mail

Emoji’s in e-mail is een van de meest scheidende dingen onder e-mailmarketeers. Sommigen zeggen dat e-mails met emoji’s effectiever zijn, terwijl anderen beweren dat e-mailstatistieken het tegenovergestelde bewijzen. Het is echter niet zo eenvoudig.

  • 68% van de millennials gebruikt en ziet graag emoji’s, GIF’s en stickers in hun e-mails; slechts 37% van de 65-plussers was het hiermee eens.
  • E-mails met een emoji in de onderwerpregel tonen een 56% hogere open rate.
  • Vrouwen reageren positiever op emoji’s dan mannen.
  • 76% van de ondervraagden heeft minstens één keer emoji’s toegevoegd aan hun zakelijke e-mails.
  • Het gebruik van geschikte emoji’s in vakantiecampagnes kan het klachtenpercentage verlagen tot 0%.

Videos in e-mail

Wat gebeurt er als je video in een e-mail insluit? Deze verzameling e-mailmarketingstatistieken laten u precies zien en bewijzen dat video’s de juiste keuze zijn voor uw volgende e-mailmarketing campagne.

  • Een eerste e-mail met een video ontvangt een CTR-stijging van 96%.
  • 81% van de marketeers gebruikt video als marketingtool.
  • 78% van de marketeers die video gebruiken, zegt dat dit de ROI verhoogt.
  • Het bijvoegen van een video in een e-mail kan de CTR met 200-300% verhogen.
  • Het gebruik van het woord “video” verhoogt de open rates met 19%, de CTR met 65% en vermindert het aantal afmeldingen met 26%.
  • 54% van de e-mailabonnees geeft de voorkeur aan e-mails met video’s.
  • Mensen kijken meestal video’s op een desktop (84%), terwijl slechts 14% het op mobiele apparaten bekijkt.
  • 90% van de gebruikers zegt dat video’s hen helpen een aankoopbeslissing te nemen.

Afbeeldingen in e-mail

E-mailinhoud is belangrijk. Maar het uiterlijk van de e-mail kan er soms nog meer toe doen. De onderstaande e-mailmarketingstatistieken laten zien dat foto’s net zo relevant zijn voor e-mailmarketing in 2020 als voorheen.

Tweederde van de ondervraagden beweert dat ze e-mails verkiezen die voornamelijk uit afbeeldingen bestaan.

  • E-mails die een soort afbeelding bevatten, hebben een hogere open rate (27%) en CTR (4,5%) dan die van op tekst gebaseerde e-mails (20% en 3%).
  • 74% van de gebruikers verwijdert het bericht als het niet binnen 5 seconden wordt geopend (wat waarschijnlijk gebeurt vanwege de grootte van de afbeeldingen in de e-mail).
  • 43% van de ontvangers lezen de e-mails zonder de afbeeldingen aan te zetten.
  • Onderzoek toont aan dat het het beste is om de tekst / beeldverhouding in e-mails op 4: 1 te houden.

Optimalisatie van desktop en mobiel

Veel marketeers onderschatten nog steeds het belang van mobiele optimalisatie. Deze e-mailmarketingstatistieken bevestigen dat mobiele optimalisatie van vitaal belang is voor het succes van uw e-mailmarketingcampagne.

  • 81% controleert hun e-mail op smartphones, 74% op desktop / laptop, 21% op tablet, 2% op een smartwatch.
  • 88% van de gebruikers van smartphones controleert hun inbox op hun telefoon.
  • Bijna 1 op de 5 e-mailcampagnes was niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
  • 42,3% van de e-mailontvangers verwijdert berichten als deze niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, 32,2% leest de e-mail later op het bureaublad.
  • In 70% van de gevallen, als het bericht niet correct wordt weergegeven, wordt het waarschijnlijk binnen 3 seconden verwijderd.
  • 52% van de e-mails en websites van B2C-merken zijn niet beide mobielvriendelijk.
  • 57% van de gebruikers zegt dat ze een slecht ontworpen mobiele site niet zullen aanbevelen.
  • In juni 2018 werd 46% van de e-mails op smartphones geopend, terwijl desktop slechts door 18% werd gebruikt.
  • 88% van de smartphonegebruikers controleert regelmatig e-mails op hun mobiele apparaten.
  • ⅓ van professionals gebruiken hun mobiele apparaten om hun e-mails te controleren.
  • De twee populairste e-mailclients zijn Apple iPhone en Gmail (respectievelijk 34% en 26% van openingen).
  • 75% van de Gmail-gebruikers gebruikt hun mobiele apparaten om toegang te krijgen tot hun e-mail.
  • Een mobiele aanbieding wordt 10 keer vaker gebruikt dan dezelfde in gedrukte vorm.