Vind jij dat emailmarketing dood is?

de comeback van de nieuwsbrief

Is emailmarketing dood? Blij verrast las ik in Het Parool van 3 juli 2021 over de nieuwste high tech unicorn in Amerika Substack. Een heuse nieuwsbrief renaissance. Substack is een subscription based, jawel, nieuwsbrief platform waar subscribers betalen voor nieuwsbrieven.

Je leest het goed… Betalen voor de nieuwsbrief. Dat is me toch wat. Emailmarketing is dus zeker niet dood. Het beleeft een wederopstanding!

Geen zin om te lezen? Luister hier naar de audioversie van dit blog, 7 redenen waarom jij ook moet meeliften op de nieuwsbrief renaissance.

Dit weekend was een van de mooiste dagen uit mijn carrière omdat mijn visie op e-mailmarketing bevestigd werd in Het Parool. Een mij onbekend nieuwsbrief platform Substack zorgt ervoor dat journalisten zelf weer geld kunnen verdienen door op basis van abonnementen nieuwsbrieven te verkopen. Heel schokkend is die verschuiving naar betaalde content niet, de blogs achter een betaalgordijn, De Telegraaf die nieuwsartikelen alleen voor Premium leden beschikbar stelt en natuurlijk het Nederlandse Blendle. 

Maar op het gebied van de nieuwsbrief is het vrij nieuw.

is emailmarketing dood?

Deze foto heeft niet zoveel met dit artikel te maken maar mocht je niet weten wij ik ben…

Hans Breuker.

Ik hou hier overigens een Direct Mailing campagne vast. Heeft niet zoveel met emailmarketing te maken maar het is denk ik wel een goed voorbeeld van entertainende manier van marketing.

Gecureerde content

Ik roep al jaren dat gecureerde content king is. Het idee komt van mijn held Gary Vaynerchuck die claimt dat alle bedrijven mediacompanies moeten worden. Al sinds 2015 (!) 

Weliswaar verdwijnt de VIVA, maar de behoefte van de consument naar een redactie die informatie zoekt, selecteert en zelf schrijft, blijft. 

Waarom heeft de wereld behoefte aan conservatoren?

Er is meer informatie dan ooit beschikbaar. Door de enorme hoeveelheid beschikbare informatie op alle vlakken zijn we het overzicht als consument of als student, vaak kwijt. Dan is het heel fijn als een redactie de content voor jou cureert. Net als een conservator in een museum een selectie maakt van de beste/ meest passende schilderijen zodat wij lekker achterover hangen en het over ons heen laten komen als de warme handen van een Thaise masseuse. 

Voor jouw organisatie of als ZZP-er kan dat net zo goed. Stel jezelf de vraag: waar heeft mijn doelgroep behoefte aan? Denk verder dan je eigen dienstverlening. Verzamel interessante content en deel jouw mening erover.

De comeback van de nieuwsbrief

Denk nu niet, ik ga meteen weer mijn klanten mailen met mijn nieuwste dienst en geweldige succes die ik heb behaald. Nee, de renaissance gaat verder dan dat.

Dat is dus niet waar we het hier over hebben. (Al zie ik genoeg interesse in de ‘normale’ nieuwsbrief b2b en b2c, waar we nog steeds open rates behalen tussen de 30 en 70 procent.)

De email die de klant/ prospect/ consument/ lead wil ontvangen moeten we gaan laden en  waarde geven. Dat kan informatie zijn (en dus niet alleen bijvoorbeeld info over de wet als je een advocatenkantoor hebt..) en/ of entertainment. 

Nederlandse voorbeelden van professionele nieuwsbrieven

In Het Parool stonden een aantal leuke voorbeelden waaronder Elger van der Wel. Grappige side note is dat in de Google query dit ontstond! Hoe bedoel je er is vraag naar! Hij schrijft over zijn urban adventures.

is emailmarketing dood?
is emailmarketing dood?

Elger schrijft al sinds 2015 een wekelijkse nieuwsbrief naar 1400 lezers en verdient er een kleinigheidje aan.

http://www.hetparool.nl

Een ander geweldig voorbeeld is Jonas Kooyman, freelance journalist voor o.a. NRC en ELLE. Hij verstuurt zijn nieuwsbrief al naar 4300 abonnees en heeft 350 betalende lezers á €3,50. Ik vind dat echt geweldig. En als merk of organisatie kan je inspelen op deze behoefte. (Zonder geld te vragen…)

De doelgroep wordt het doel, niet jouw boodschap

Als wij een emailmarketing strategie formuleren bedenken we wat de doelgroep leuk vindt om te lezen! 

Slecht voorbeeld: Mijn advocatenkantoor stuurde mij om de zoveel maanden allerlei super saaie  wetswijzigingen en weet ik veel wat. Voor andere advocaten was dat vast heel interessant niet. Maar voor mij natuurlijk niet! 

Dat is een slechte strategie. Je kunt wel wat informatie delen om je kennis te etaleren, maar meestal weten mensen dat wel. 

Wat dan wel?

Mij als ondernemer had je bijvoorbeeld blij gemaakt met inspirerende verhalen over andere ondernemers, zaken die op dat kantoor zijn gebeurt, interessante podcasts die zij leuk vinden op kantoor of zelfs hun afspeellijst. Maar het zou ook een nieuwsbrief kunnen zijn over goede wijn en lekker eten. Dat kan goed passen. 

Een lokale bakker kan lokaal nieuws voorzien en smikkeltips.

Een marketingbureau over algemeen zakensucces 😉

Een personal trainer die verder coole kunst, huizen, vakantiespots en goodies selecteert.

Verbinden

Je gaat dus jouw merk en bedrijf verbinden met (andermans) content om de doelgroep een enerverende ervaring te bieden. Dat breid je uit met eigen content of jouw visie op de content.

Waarom zou je zoveel tijd, energie en geld in je nieuwsbrief steken?

Deze nieuwe vorm van emailen gaat je als bedrijf waarschijnlijk niet lukken zonder hulp en kost meer dan een standaard nieuwsbrief. Maar er zitten een aantal voordelen aan die andere kanalen ontberen.

7 redenen voor emailmarketing met gecureerde content:

  1. je blijft top of mind bij iedereen waar je ooit mee in contact bent geweest (en die aangeven je nieuwsbrief te willen ontvangen)
  2. je nurtured je leads beter omdat je doelgroep uitziet naar je nieuwsbrief
  3. je zult nieuwe nieuwsbrief aanmeldingen ontvangen omdat je content zo goed is en daardoor zal je naamsbekendheid groter worden
  4. eigen nieuws blijft interessant door de context
  5. je kunt etaleren wat je kunt en waar je voor staat door andermans informatie te delen en daarop te reflecteren   
  6. je kan op een diepere manier de binding aangaan met je klanten
  7. je kan fans kweken en een echt merk kweken

Voor mij persoonlijk was dit een mooi moment. Mijn gevoel omtrent emailmarketing wordt bevestigd. De nieuwsbrief blijft een belangrijk onderdeel van je marketingmix. Met gecureerde en eigen content kan je een kanaal creëren wat helemaal eigen is en een diepe connectie bouwen met je doelgroep. 

Je zult uiteraard altijd moeten blijven adverteren, investeren in seo en actief zijn op social media. Maar als je écht iets unieks wilt en de band met je doelgroep vergroten is gecureerde content en je eigen email magazine een hele leuke manier om je bedrijf te laten groeien.

Wil je ook starten met een moderne email strategie? Neem contact met ons op