Welkomst mail

Als ik een account aanmaak of me inschrijf op een e-maillijst check ik of ik een welkomstmail ontvang. En niet alleen omdat ik ‘op email marketing zit’… Nee ik denk dat we allemaal hetzelfde willen weten.

We willen natuurlijk bevestigt zijn dat mijn account is aangemaakt of mijn inschrijving is voltooid. Daarom vallen welkomstmails ook onder de categorie transactionle e-mails.

Ook willen we checken of we meteen kortingen kunnen kunnen claimen.

En ik ben niet de enige. De gemiddelde open rate voor dit soort transactionle e-mails is tussen de 80 en 90%! En 74% van de nieuwe abonnees verwacht onmiddellijk een welkomstmail te ontvangen.

Better make it a killer e-mail then!

Dit is dus je eerste kans om de relatie met je klant/ lead te starten. Je onboarding kan beginnen. En die eerste klap dient maar gelijk een daalder waard te zijn.

All aboard!

Je onboarding flow moet strak zijn. De inhoud kan losjes zijn. De implementatie moet strakker zijn dan Cristiano Ronaldo’s buik. Én je moet minstens onderstaand wetmatigheden aan kunnen vinken.

  1. Je moet vertrouwen uitstralen

Dat kun je doen door een professioneel en verzorgde uitstraling te hebben. Door te laten zien voor wie je werkt (referenties of logo’s) en hoe lang je bestaat of een foto van jezelf te laten zien en/ of je team.

  1. Je moet laten weten wat er gaat komen

Een stukje verwachtingsmanagement (cringe!). Hoe vaak ga je emails sturen, wat is de tone of voice, valt er ook stiekem nog wat te lachen of een hint van een glimlach? Of strikt zakelijk.

3. maak het interessant/leuk

Voldoe aan de basisemoties, vooral in je eerste email. Zorg ervoor dat je minstens een van de volgende emoties af kan vinken:

  • 1. Liefde
  • 2. Angst
  • 3. Vreugde
  • 4. Woede
  • 5. Verdriet
  • 6. Verrassing/Verbazing
  • 7. Schaamte
  • 8. Walging

Dus maak iemand blij zorg dat ze het gevoel krijgen dat ze echt iets missen als ze niet geabonneerd blijven etc. Je moet aan een gevoel appaleren.

En de concurrentie om aandacht is intens. Email is een zogeheten ‘focus kanaal, er is geen ruis aanwezig. Er is alleen de content en de lezer. En denk vooral als iemand dit leest, kan hij of zij zeggen: so what?!

PS 
Denk niet alleen vakinhoudelijk. Schrijf ook over je eigen ervaringen.Of over andere interessante ontwikkelingen in de markt van anderen of over zaken die de doelgroep ook interessant vindt. Curated content noemen we dat. Denk aan een magazine, voornamelijk bij elkaar geraapte informatie, gecureerd naar de doelgroep met enkele ‘eigen’ stukken. Een interessante manier om een emotionele binding aan te gaan met je doelgroep.