Zoek je een goed voorbeeld van contentmarketing?

Voorbeeld contentmarketing

Als je niks wilt weten over de waarde van contentmarketing moet je dit niet lezen.

Je eigen dienst is vaak niet interessant genoeg voor veel communicatie. Hoeveel mails kun je sturen over SEO die daadwerkelijk worden gelezen, of over mijn marketingexpertise of over whatever!? 
MAAR! Door contextuele informatie aan te bieden, die past bij jouw merk(waarden) maak je grensoverschijdende content die je doelgroep graag wilt lezen. En daar is nu bewijs van dat het werkt… En dat je niet alleen Hans Breuker moet geloven op zijn bruine ogen. In dit blog lees je over verschillende voorbeelden van contentmarketing.

Geen zin om te lezen? Luister het artikel (en extra’s) op alle platforms.

Geen zin om te luisteren én geen zin om te lezen… Check de video:

Voorbeeld contentmarketing

Een voorbeeld met de wind in de zeilen is de podcast Topstukken gemaakt door airborne van de Bankgiro Loterij. Toegegeven, niet per se de meest sympathieke organisatie. Want hoeveel goede doelen je ook sponsort, uiteindelijk blijft het gokken… Maar conentmarketing is in ieder geval geen gok! 😉 Blijkt uit dit voorbeeld.

In dit voorbeeld van contentmarketing scoren ze wel een dikke 9. Het merk werd namelijk aantoonbaar positiever ervaren dan vóór de podcast. Audio agency Airborne en onderzoeksbureau MediaTest onderzochten voor het eerst in Nederland de merkeffecten van verhalende podcasts aan de hand van de podcast-reeks Topstukken van de BankGiro Loterij.

Over het onderzoek:

“De luisteraars waardeerden de aflevering met een gemiddelde van 8,2. De boodschapoverdracht, dat de BankGiro Loterij de culturele sector ondersteunt, blijkt succesvol. De meerderheid van de respondenten vindt Topstukken bovendien zeer goed passen bij de BankGiro Loterij.

Cijfers omtrent contentmarketing

De verhalende podcast heeft ook nog eens een significant positief effect van bijna +30% op de houding ten aanzien van de BankGiro Loterij: het merk wordt ‘sympathieker’ en ‘vriendelijker’ ervaren. De luisteraars vinden de verhalen van Topstukken leerzaam en associëren de BankGiro Loterij na het luisteren van de podcast beduidend vaker met ‘cultuur’. Het percentage onder de vrijwillige luisteraars dat zegt te willen meespelen met de BankGiro Loterij is bijna verdubbeld.”

De podcast: mooi voorbeeld van contentmarketing

Een podcast is een uitstekende manier om jezelf als merk te verbinden aan een bepaalde waarde of thema. In dit geval kunst en cultuur. In Topstukken vraagt Albert Verlinde naar de favorieten van experts en daar komen interessante en verrassende verhalen uit. 
Het mooie is dus dat de data laat zien dat de doelgroep het merk meer gaat waarderen. 

Contentmarketing

Sandra van Balveren, Hoofd Commercials en Podcasting bij de Goede Doelen Loterijen zegt daarover “Wij zijn blij met het inzicht in deze resultaten. Naast een hoog uitluister-percentage van 94% en het feit dat 2/3 van de luisteraars zich abonneert op Topstukken hebben wij nu meer inzicht in het effect van onze investeringen in deze podcast-reeks. Het vult onze overige marketinginspanningen aantoonbaar aan.”

Contextuele contentmarketing

De doelgroep van de Bankgiro loterij heeft waarschijnlijk affiniteit met kunst en cultuur. En hoe slim is het om dan experts te interviewen die iets unieks vertellen over de stukken. De kans is dan zeer aanwezig dat de luisteraar die nog geen lid is, lid wordt en de luisteraar die al wel lid is, lid blijft! 

Want ook retentie heeft veel waarde, die wordt vergeten in het onderzoek en in de beslissing vaak. Het is immers zeven keer duurder om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande klant te behouden.

Waarom vind ik voorbeelden van contentmarketing zo belangrijk om te delen? 

Je had waarschijnlijk ook al bedacht dat dit ook een bepaald soort contentcuratie is icm mijn visie op marketing. Maar de Bank Giro Loterij adverteert ook al jaren! Er is dus al een bepaald merkbeleving. En die wordt nu omgebogen door de contentmarketing. En dat maakt dit zo’n super interessant voorbeeld.

Dus. Hoe kan jij dit doen?

Leuk, dat Albert Verlinde (!) de interviewer is. Maar toch kan jij dit ook doen. In welke branche je ook zit, je kunt altijd informatie gaan zoeken en op reageren waar jouw doelgroep in is geïnteresseerd. Het werkt namelijk! 

Bedenk wel: maak ‘t entertaining. Heb je een stem als een geile gans of ben je gewoon een saaie trut, besteed het uit! De research en redactie is al een klus en sich.

Hieronder enkele voorbeelden hoe je gecureerde content voor je kunt laten werken:

1. Start zelf een podcast

Topstuk van een inkoppertje natuurlijk ;-).  Maar het maken en verspreiden van een podcast is echt niet moeilijk. Het moeilijke is het volhouden en daadwerkelijk interessante gasten vinden en kunnen interviewen in een interessante niche. Lokale interviews zijn daar een heel goed voorbeeld van. 

2. Maak van je nieuwsbrief een doelgroep magazine

Je nieuwsbrief kan ZO-veel meer zijn dan een opsomming van je aanbiedingen en nieuws over jou en je bedrijf. Het kan de manier zijn om nieuwe volgers te krijgen, een band op te bouwen met je volgers en jezelf te affilieren met merken of een lifestyle. 

Voorbeelden van contentmarketing:

  • Mr Marvis die mooie en bijzondere vakantielocaties laat zien
  • Email Succes die mails stuurt met succes lessen 😉
  • Een technisch bedrijf dat vrouwen interviewt en op die manier het enigma vrouwen ontrafelt.
  • Een Bank Giro loterij dat intellectuele podcasts maakt over kunst.

3. Maak van je website een droomplek

Websites zijn in de 2.0, 3.o of 10.0 who the hell is counting! 

Maak van je site een hemelse ervaring met veel meer dan alleen jouw dienst. Creëer een plek waar je de verbinding aan kunt gaan met je doelgroep. Ook al is die doelgroep veel breder dan je harde doelgroep. 

4. Ga verder in je social

Denk goed na over je social media en ga verder dan alleen je ‘eigen’ verhaal. 

Actieplan contentmarketing

1. Maak een ‘redactieformule’ 

Doel van de content 

Denk bijvoorbeeld aan ‘thoughtleadership’, vergroten naamsbekendheid, entertainment, binding aanhalen, lead nurturing, je eigen zendingsdrang.

2. Wie is de doelgroep

Mijn doelgroep is bijvoorbeeld de ambitieuze organisatie die de waarde kent van content en daar in wil investeren. Je kan ook verschillende doelgroepen hebben en buyer persona’s creëren om echt helder te hebben voor wie je nu precies je content maakt.

3. Tone of Voice

Als jouw doelgroep de ‘accountant’ is dan is mijn manier van communiceren (schelden, grapje, in your face) niet de juiste toon. Dan kan het zakelijker en strakker. 

4. Rubrieken

Superbelangrijk. Welke thema’s behandel je, welke onderdelen komen terug. Denk in blokken en je kan veel makkelijk je kalender opzetten. 

5. Lay out

Hoe smoelt het? Als iemand op een door jou geschreven blogpagina komt is de vormgeving erg belangrijk. Wat straal je uit? Creatief? Business? Vrolijk? Donker? Strak? Of vriendelijk. Maak er een visueel feestje van. Dat kan bijvoorbeeld door een blogpagina ook te laten ontwerpen. Zoals je merkt maken wij er ook echt werk van om de pagina lekker overzichtelijk en visueel prettig te maken. 

6. Onderwerpen

Wat zijn de onderwerpen waar je over wilt communiceren. Maak het breed, dus ga verder dan alleen je eigen dienstverlening. Denk na over wat de doelgroep wilt en niet wat jij wilt zenden. 

7. contentkalender

Schrijf uit wat je gaat maken en wanneer je het aan wie laat zien.  Doen!

Kosten contentmarketing

In principe kan je alles zelf doen 🙂 Heb je geen budget om je contentmarketing aan specialisten zoals mezelf (links op de fot 😉 ) over te laten. 

Of misschien wil je het gewoon eerst zelf proberen. Dan kun je ook een Virtual Assistant aan de gang zetten. Platforms als Upwork en Fiverrr zijn ideaal, laat hem of haar zoeken naar de onderwerpen die je hebt geformuleerd. 

Een ander goed voorbeeld van contentmarketing

Wij doen natuurlijk niet anders. We bedachten bijvoorbeeld voor Magimix een manier om de doelgroep te informeren door ook chefs van goede restaurants en patisserieën te interviewen. Op die manier affilieer je high end producten en merken met jouw merk én bied je je lezers interessante en leuke content. 

Waarom moet je investeren in contentmarketing

Kijk, natuurlijk is het leuk om nummer 1 te staan op Google. Maar je wilt een emotionele binding met je klanten wilt hebben, een bepaalde waarde hebben in het brein van je doelgroep is content curatie en contentmarketing essentieel in je marketing.
Het is onderdeel van je branding. En dat kan niemand je ooit afpakken. Geen Google algoritme of wat dan ook. Mijn insziens een hele waardevollere investering.